Veri Tipleri & Sabitler ve Değişkenler

Sabit ve değişken kavramlarını öğrenerek iyi isimlendirmenin başkalarının anlayabileceği türden bir kod yazmadaki önemini kavrayacaksınız.

Mentorluk

Randevu OluşturKredi Al

Sabitler ve Değişkenleri Tanıyalım

Sabit ve değişkenlerin çok basit bir mantığı vardır. Bir sabit veya değişken oluşturmak için ilk önce tipini (“var” ya da “let”) belirliyorsunuz. Daha sonra ise, ona bir ad verip istediğiniz değere eşitliyorsunuz. İşte sabit veya değişken tanımlamanın tüm mantığı bundan ibarettir.

Veri Tipleri
String

String veri tipi, en önemli veri tipidir. Değişkenlerinize atayacağınız her metin bir “String” veri tipidir. String veri tipi istediğiniz kadar uzun olabilir(Örneğin bir milyon harf veya daha fazla), kısa da olabilir(örneğin 10 harf veya daha az) veya boşta olabilir.


    var uzun = "String veri tipi istediğiniz kadar uzun olabilir (örneğin bir 
    milyon harf veya daha fazla), kısa da olabilir (örneğin 10 harf 
    veya daha az) veya boş da olabilir."

 
    var kisa = "Merhaba"

Integer(Tam Sayı)

Değişkenlerimize tam sayı olarak bir değer vermek istediğimizde Integer veri tipini kullanıyoruz.
Örneğin: Cebinizdeki şekerleri bir değişken olarak tanımlamak istiyorsunuz ve cebinizdeki şekerlerde “10” tane olsun. Bu değişkeni oluşturmak için Integer veri tipini kullanmış oluruz.

 
    var sekerler = 10

Float ve Double(Kesirli ve Ondalıklı Sayı)

Float ve Double birbirine çok benzeyen veri tipleridir. Ama aralarındaki şu ince farka dikkat edelim! Float, 7 basamaklı sayıları tutar. Double, 15 basamaklı sayıları tutar. Kafanız karıştı değil mi? Hadi gelin bunu örnekler ile anlayalım.

 
    var enlem: Double
    enlem = 36.166667666

    var boylam: Float
    boylam = -86.783333666

Evet, Double tipinde bir “enlem” değişkeni, Float tipinde de bir “boylam” değişkeni oluşturduk. Şimdi bu oluşturduğumuz değişkenlerin farkını anlayabilmek için playground dosyamızda bu kodları çalıştıralım ve çıktılarını görelim.

Yukarıdaki görselde, Float veri tipinin 7 basamak, Double veri tipinin 15 basamak tutuğunu anlamışsınızdır. İşte tüm fark bu!

Boolean

Boolean, veri tipi aslında tüm bilgisayar programlarının temeli diyebiliriz. Boolean veri tipinin, “true” ve “false” olmak üzere iki tane değeri vardır. Bu veri tipi aslında günümüzde de çok sık kullandığımız bir veri tipidir.

Örneğin: Gece, odamızın ışıklarını açacağız. Bunu bir değişkene bağlarsak; odamızın ışıklarını açtığımız zaman değişkenimizin değeri “true” olur. Işıkları, gündüz kapattığımız zaman da değişkenimizin değeri “false” olur.

 
    //Gece, odamısın ışıklarını açtığımızda
    var isiklar = true

    //Gündüz, odamızın ışıklarını kapattığımızda
    isiklar = false

Değişken Tipleri (Let ve Var) Nedir?

Let ve Var, Swift programlama dilinde değer oluşturmak için kullanılan yapılardır. Peki bunların anlamları nedir?

Let: Sabit demektir. Sabit, sürekli aynı değeri tutan değer tipidir. Sabit ile oluşturulan bir değere, bir defa değer verildikten sonra bir daha değiştirilemez. Örneğin doğum tarihiniz bir sabittir çünkü doğum tarihinizi daha sonradan değiştiremezsiniz.
Var:
“Variable” yani değişken kelimesinin kısaltmasından gelmektedir. Değişkenler, uygulama içerisinde değiştirilebilen değerlerdir. “Var” olarak atadığınız bir değeri, istediğiniz kadar değiştirebilirsiniz. Örneğin: Hava durumu bir “var” yani değişkendir. Hava durumunun her an nasıl olacağını bilemezsiniz, sürekli bir değişim içerisindedir.
Artık Let ve Var yapılarının anlamlarını öğrendik. Şimdi gelin bunların farklarını kodlar üzerinde öğrenelim!

Let

Let yapısının kod blokları üzerinde nasıl kullanılacağına gelin hep beraber bakalım.
let
ile değişken oluşturmak oldukça basit bir işlemdir. Bir let değişkeni oluşturmak için yapmanız gereken let ‘sabitAdi’ = ‘sabitinDegeri’” adımlarını takip etmenizdir.
Aşağıda gördüğünüz kod bloğunda, doğum tarihinden bir değişken oluşturduk. Doğum tarihi yapmamızın nedeni; doğum tarihi asla değişmeyecek bir değer olduğu için.

 
    let dogumTarihim = "1 Nisan 1976"

Sabitlere bir değer verdikten sonra bir daha o değeri değiştiremeyeceğimizi söylemiştim. Gerçekten de değiştirip değiştiremeyeceğimize bir bakalım!
Aşağıda let ile oluşturduğumuz değişkenimize verdiğimiz değeri, değiştirmeye çalıştığımızda Xcode uygulamasının bize hata verdiğini göreceksiniz. Bu hata bize “dogumTarihim’” değişkeni, bir sabit olduğu için başka bir değer veremeyeceğimizi söylüyor.

Böylece sabitlere bir değer verdikten sonra, o değeri bir daha değiştiremeyeceğimizi anlamış olduk. Peki bu değeri değiştirmek için ne yapmalıyız? Hadi gelin şimdi de var ile değişken oluşturmayı öğrenelim!

Var

let ile oluşturduğumuz değişkene bir değer verdiğimizde o değeri değiştiremiyorduk. Ama var ile bu işlemi yapmamız mümkün. Hadi gelin nasıl var ile bir değişken oluşturacağımıza bakalım. var ile bir değişken oluşturmak let ile değişken oluşturmak ile aynıdır. Sadece aradaki tek fark let yerine var yazarak kod satırına başlamamızdır. Hadi bir var değişkeni oluşturalım.

 
    var havaDurumu = "Yağmurlu"

“havaDurumu” adında bir değişken oluşturduk. Peki neden hava durumu değişkeni oluşturduk? Çünkü hava durumu sürekli olarak değişiklik gösteren bir şeydir. “Bu değişkeni bir sabit(let) ile de oluşturabiliriz” dediğinizi duyar gibiyim. Evet bu değişkeni let ile de oluşturabilirdiniz ama bir defa değer verdikten sonra bir daha o değeri değiştiremeyeceğiniz için bu değişkeni var ile oluşturmak en mantıklısı.

Örneğin: Bir oyun yaptığınızı düşünün ve o oyunda hava durumunu, oyunda gerçekleşen olaylara göre değiştireceksiniz. Bu hava durumunu değiştirebilmek için var tipinde bir değişken ile hava durumunu kontrol etmeniz gerekmektedir. Ama bu hava durumunu bir let tipinde değişken ile kontrol etmek isteseydiniz, hava durumu hep aynı olmak zorunda kalırdı.

Şimdi ise bu oluşturduğumuz değişkenin değerini değiştirmeyi deneyelim. Bakalım hata alacak mıyız?

Evet gördüğünüz gibi oluşturduğumuz “havaDurumu” değişkenini, değiştirmeye çalıştığımızda herhangi bir hata almadık. Çünkü oluşturduğumuz değişken var tipinde bir değişkendi.

Sıradaki

Operatörler

Swift dilindeki operatörleri keşfederek bir değer atamanın nasıl yapıldığını öğreneceksiniz.

Videolar

Swift Temellerine Giriş
Swift Temellerine Giriş
Teknolojinin Dili Kodlama
Teknolojinin Dili Kodlama
Playground Temelleri
Playground Temelleri
Veri Tipleri & Sabitler ve Değişkenler
Veri Tipleri & Sabitler ve Değişkenler
Operatörler
Operatörler
Kontrol Akışı
Kontrol Akışı
Fonksiyonlar
Fonksiyonlar
String'ler
String'ler
Objeler, Metotlar ve Özellikler
Objeler, Metotlar ve Özellikler
Xcode ile Tanışın
Xcode ile Tanışın
Struct
Struct
Class
Class
Koleksiyonlar
Koleksiyonlar
Döngüler
Döngüler
Xcode
Xcode
“Build”, “Run” ve “Debug”
“Build”, “Run” ve “Debug”
Arayüz Elemanlarını Yakından Tanıyın
Arayüz Elemanlarını Yakından Tanıyın
Dokümantasyon
Dokümantasyon
“Interface Builder” Temelleri
“Interface Builder” Temelleri
"UIKit" ile Kullanıcı Arayüzüne Giriş
"UIKit" ile Kullanıcı Arayüzüne Giriş
İlk Uygulama
İlk Uygulama
Kontrol Elemanları
Kontrol Elemanları
Autolayout & Stackview
Autolayout & Stackview
Optionals
Optionals
Tip Dönüşümleri
Tip Dönüşümleri
Guard
Guard
Uygulama Hayat Döngüsü ve Veri Modelleme
Uygulama Hayat Döngüsü ve Veri Modelleme
Scope Sabit & Değişken
Scope Sabit & Değişken
Enumerations
Enumerations
Protokoller
Protokoller
Segue ve Navigation Controller
Segue ve Navigation Controller
TabbarController
TabbarController
View Controller Hayat Döngüsü
View Controller Hayat Döngüsü
Basit Akışlar Oluşturmak
Basit Akışlar Oluşturmak
Uygulama Anatomisi ve Hayat Döngüsü
Uygulama Anatomisi ve Hayat Döngüsü
Model View Controller
Model View Controller
Uygulamanızda Veri Kaydedin
Uygulamanızda Veri Kaydedin
ScrollView
ScrollView
TableView Giriş
TableView Giriş
TableView İleri
TableView İleri
Verileri Kaydetmek
Verileri Kaydetmek
System View Controllers
System View Controllers
Uygulama Geliştirin
Uygulama Geliştirin
Karmaşık Veri Girişi Ekranları Oluşturmak
Karmaşık Veri Girişi Ekranları Oluşturmak
Closures
Closures
Extensions
Extensions
Pratik Animasyonlar
Pratik Animasyonlar
İnternet ile İletişime Geçin
İnternet ile İletişime Geçin
İnternet ile Çalışmak
İnternet ile Çalışmak
JSON
JSON
Concurrency
Concurrency